Pozorne si prečítaj text.
Pouvažuj, ktoré tvrdenia sú pravdivé a ktoré nie.
PaedDr. Eva DZURKOVÁ

NOVINY PRVÝKRÁT PREHRALI S WEBOM

Klesajúci záujem o noviny je v západnom svete dlhotrvajúcim trendom, ktorý nezvrátil ani rok 2010. Priniesol však dôkaz, že ľudia záujem o informácie nestrácajú, iba ho presúvajú k iným formám ich konzumácie.
Prestížny Pew inštitút, dlhodobo sledujúci trendy v médiách, v zime vôbec prvýkrát zistil, že ľudí, ktorí si predchádzajúci deň prečítali správy na internete, bolo viac než tých, ktorí siahli po novinách.
Štyridsať percent Američanov v prieskume odpovedalo, že po informácie o dianí doma a vo svete si každodenne chodia na web.
Veľká časť ľudí však ďalej kombinuje moderné a staršie typy médií. Tridsaťšesť percent respondentov uviedlo, že správy sledovalo tradične, ale aj na internete či v mobile.
Pokles záujmu o tradičné médiá je však za posledné dve desaťročia dramatický. Zatiaľ čo v roku 1991 čítalo noviny 56 percent ľudí, tento rok je to už iba 31 percent. Počúvanosť rádií klesla z 54 na 34 percent. O niečo menší pokles zaznamenali televízie: zo 68 percent na 58 percent.
Zdroj: www.aktualne.cz
Noviny stratili v porovnaní s inými médiami najviac záujemcov.
V 1. vete textu sú len abstraktné podstatné mená.
Prídavné meno dlhotrvajúci vzniklo skladaním.
Singulár podstatného mena ľudia = človek.
Podstatné mená trend, konzumácia, médiá = neologizmy.
Podstatné meno noviny skloňujeme podľa vzoru dub.
Význam prídavného mena prestížny = prekvapujúci.
Antonymum prídavného mena klesajúci = stúpajúci.
Najmenší pokles záujmu o médiá nastal v sledovaní televízie.
Moderné, staršie, západný = všetky prídavné mená sú vzťahové.
Podstatné meno informácie je pomnožné.
Viac ako polovica Američanov každý deň sleduje správy na internete.
Prídavné meno menší je v základnom tvare = malý.